ARC+:

SØROVER: Danske «Sassicaia» med Dag Sem om bord seiler med spridde seil og høy fart mot Kapp Verde.
SØROVER: Danske «Sassicaia» med Dag Sem om bord seiler med spridde seil og høy fart mot Kapp Verde.

Høy fart mot Kapp Verde

Vinden var litt slapp ut fra start fra Las Palmas, men så ble det frisk for ARC+-seilerne.

Publisert Sist oppdatert

 Tre Outremer katamaraner og en ORC-katamaran ligger i front, og disse båtene er ventet fremme alt på torsdag kveld. Den første norske, Xc45 «Xmeralda» er ventet fremme fredag morgen. Båten ligger som nummer 10 i feltet, og nummer to i klassen.

Også danske Luffe 48 «Sassicaia» seiler fort. Denne ligger som nummer tre i klassen, og 23 i felter. De raskeste båtene holder en fart på over åtte knop. 

START: Nordøstlig vind fra start søndag 5. november.
START: Nordøstlig vind fra start søndag 5. november.
TET: Outremer 51 «Maracuja» er en av de fem katamaranenen i tet.
TET: Outremer 51 «Maracuja» er en av de fem katamaranenen i tet.
ENSKROG: Fremst av enskrogsbåtene finner vi Italia 15.98 «Nessun Dorma».
ENSKROG: Fremst av enskrogsbåtene finner vi Italia 15.98 «Nessun Dorma».

Frisk vind

Om bord på «Sassicaia» finner vi norske Dag Seem. Han har sendt en rapport fra havet.

– Det blåste kraftig i natt. Og vi fikk endel problemer. To preventere som røk og mye ball. Så vi har seilt oss litt ned på listene selv om vi fortsatt leder vår klasse. Men ny dag. Og den blir flott. En kopp kaffe først. Så får vi gi gass igjen, skrev han mandag. «Sassicaia» vant starten, men makter ikke helt å holde farten til de større båtene.

Grov sjø

Dønningene fra uværet Ciarán har ankommet fra nord. Disse kommer fra nordvest, og krysser seg med vindbølgene fra nordøst. Det gir grov sjø, og en ubehaglig seilas for de 96 båtene som seiler ARC+ denne uken.

De norske båtene vil være fremme i Mindelo, Kapp Verde fra fredag til søndag, men ikke vår minste båt. Den ligger fremdeles i Las Palmas. 

SPREDNING: Båter i tet seilt nesten 400 nm, og nærmer seg halvveis, mens de bak har over 650 nm igjen til Kapp Verde.

Problemer med elektronikken

Trackingen viser at den norske katamaranen «Moon Bird» snudde noen timer etter start, og returnerte til Las Palmas. Nå vet vi hvorfor:

– Vi fikk blackout på instrumentene ganske raskt etter start. Prøvde å diagnostisere og fikse det selv noen timer. Men fant ikke ut av hvor feilen lå. Vi fikk teknikker ombord i går, og fikk fikset problemet, kan det se ut til. Vi legger opp til at vi starter igjen i dag, skriver skipper Ole Martin Minsås til SEILmagasinet.

Det betyr at «Moon Bird» bør være fremme 14. november. Starten fra Kapp Verde til Grenada går 17. november, to dager før ARC starter fra Las Palmas, som går direkte til St. Licia. 

Norske båter i ARC+

Plass Navn Båttype Skipper Seilt ETA
10XmeraldaX-Yachts Xc 45Beate & Colin Bevan325 nm10. nov 08:56
52NorahJeanneau Sun Odyssey 43Vegard Holmberget277 nm11. nov 09:03
74Ada IIDehler 42C (JV)Trond Johansen274 nm11. nov 23:54
78Why NotBeneteau Oceanis 46Petter Asheim282 nm12. nov 02:13
86MøyfridJeanneau Sun Odyssey 44Julie Ruyter248 nm12. nov 08:21
95Moon BirdFountaine Pajot Mahe 36Ole Martin Minsås

ARC og ARC+

World Cruising Clubs populære fellestur over Atlanterhavet har i år 10 norske båter. Det har i de senere år vært to slike arrangement, ARC og ARC+.

ARC har flest deltagere, men det er ARC + som er mest populært for nordmenn. ARC pluss startet 5. november fra Las Palmas på Grand Canaria med seks norske båter av totalt 96. 

ARC starter fra samme sted 19. november med fire norske båter av 162.  Mens ARC-deltagerne seiler direkte til St. Lucia, en distanse på 2700 nm, får ARC+-deltagerne et lite stopp på Kapp Verde, får de krysser Atlanterhavet med Granada i Karibia som mål. ARC+ har Port Louis Marina, Grenada som mål i Karibia, mens ARC ender i Rodney Bay på St. Lucia.

Premieutdeling for ARC+ er 7. desember, mens utdelingen for ARC er 16. desember.

.

.