Ingen rekord, her ligger de norske ARC-båtene
De første båtene i ARC+ er fremme på onsdag, mens ARC er fremme på søndag.
Samtlige båter i ARC har seilt sydover mot Kapp Verde på
grunn av vindforholdene og dermed fått en lengre rute i år. Selv om båtene nå
befinner seg i stabil passatvind, så blir det ingen rekord. Rekorden i ARC ble
satt i 2016 av «Rambler 88». Den brukte kun 8 døgn, seks timer, 29 minutter og
15 sekunder.
I år ligger det an til at Swan 90 «Berenice Cube» vil bli den raskeste båten. Estimert ankomst viser at båten vil bruke over to uker på krysningen.
Raskeste norske
«CoCo», en Baltic 51, ligger som båt nummer 22 i feltet. Den ligger først av de norske og har seilt 1277 nm. 51-foteren har 1654 nm igjen til St. Lucia i Karibia. «CoCo» har en estimert ankomsttid på lørdag 9. desember, 20 døgn etter start. Så langt har «CoCo» seilt med en snittfart på over 7 knop.
Det ser ut som alle rekker julen i Karibia. Katamaranen «Tempus» ligger lengst bak av de norske. Ankomst er beregnet 16. desember.
Plass | Båtnavn | Båttype | Skipper | Seilt | Siste døgn | ETA |
22 | CoCo | Baltic Yachts 52 | Trygve Sten Gustavsen | 1313 nm | 167 nm | 09. des |
108 | Newbee | Lagoon 410S2 | Benedicte Holøien & Paul Fleet | 1102 nm | 147 nm | 14. des |
115 | Xantippe | Hanse 445 | Axel Schøyen | 1003 nm | 128 nm | 14. des |
132 | Tempus | RCC Majestic 530 | Anders Johnsrud | 1002 nm | 106 nm | 16. des |
.
ARC +
I ARC+, som starter fra Kapp Verde 17. november er det Italia 15.98 som leder rett foran fire raske katamaraner. Alle de fem raske båtene ser ut til å komme i mål på onsdag.
Første norske båt kan være fremme på Grenda alt på lørdag 2. desember. Det er «Ada II», en Dehler 42 som seiler raskest av de norske, og er ventet fremme på lørdag. Båten ligger som båt 20 i feltet.
Som båt nummer 18 ligger danske «Sassicaia». Om bord er norske Dag Sem
– Jubelen står i taket her på «Sassiacia» her i dag, nå leder vi klassen vår i ARC +. Med nr 7 i «Crusing over all» så har vi virkelig god grunn til å være fornøyde.
Da vi forlot Kapp Verde så vi at passaten lå sterk lengre syd, og båtene som valgte korteste veien ville seile seg inn i vindstille. Dette kostet de første døgnene for det var en lang omveg ned mot 10° nord. Men det var «penger i banken» som vi nå casher inn.
Langsomt har vi klatret på YB leaderboard og seiler nå i føre som passer vår langsmale Luffe perfekt. Det går styggfort i en deilig passat. Lens og slør etter vindskiftene, men steady vind bakfra hele veien. Blir ikke bedre seiling. Nå kan vi styre rett mot mål. I mellomtiden er det bare å vrenge opp t-skjorta for jaggu er det varmt her nede, skrev Dag Sem for to dager siden på Facebook.
Uten autopilot
– I nattens mummel knakk vår lekre spinnakerbom i karbonfiber. Dette blir et alvorlig handikap de siste dagene mot mål. Stemning er derfor ikke helt på topp nå. Autopiloten har forlengst takket for seg. Å styre manuelt er en tung jobb når den skal fordeles på tre mann over tretusen nautiske. Men en kopp kaffe nå så blir alt så meget bedre, skriver Sem på Facebook i dag.
Norske båter i ARC+
Plass | Navn | Båttype | Skipper | Seilt | Siste døgn | ETA |
20 | Ada II | Dehler 42C (JV) | Trond Johansen | 1551 nm | 164 nm | 2. des |
43 | Xmeralda | X-Yachts Xc 45 | Beate & Colin Bevan | 1408 nm | 157 nm | 3. des |
75 | Why Not | Beneteau Oceanis 46 | Petter Asheim | 1328 nm | 147 nm | 5. des |
76 | Norah | Jeanneau Sun Odyssey 43 | Vegard Holmberget | 1217 nm | 134 nm | 5. des |
79 | Møyfrid | Jeanneau Sun Odyssey 44 | Julie Ruyter | 1202 nm | 132 nm | 6. des |
89 | Moon Bird | Fountaine Pajot Mahe 36 | Ole Martin Minsås | 1123 nm | 127 nm | 8. des |
.
Les også