BEST: J/40 er en av de fem vinnerne i 2025.

Her er årets vinnere!

I kveld ble det delt ut fem priser til fem svært gode seilbåter. Dette er juryens uttalelser.

Publisert Sist oppdatert

Kun 12 båter var nominert i år, og det ble hele fem vinnere. Nivået var høyt, og vi seilte flere gode båter som dessverre ikke endte opp med pris. Valget ble tøft, men det må gjøres.

Vi seilte fire båter i Kiel i september og åtte båter i Palma de Mallorca i oktober. Mange av båtene har medlemmer av juryen testet i andre anledninger. Vi testet Hanse 360 fra Vollen i september også. Testen av Hanse 360 har vi alt publisert, og du kan lese den i SEILmagasinet 6-2024.

På torsdag publiserte vi resultatene fra undersøkelsen hvor vi spurte leserne om hvilke båter de mente burde vinne. De traff på fire av fem. 

SPORTY: Hanse beholder posisjonen som den mest sporty masseproduserte med sin nye 36-foter.

 

Hanse 360 er beste famileturseiler

I denne kategorien var det tre båter representert med de store verftene. Hanse konkurrerte mot Jeanneau og Dufour.

Hanse 360 stod ut av produksjonsbåtene. Båten vant på gode seilegenskaper, og mye plass. Høy pris ble et argument imot.

ENORM: Cockpiten er stor og funksjonell. Det er en av båtens sterke sider.
INNREDNING: Båtens bredde på nesten fire meter gjør mye for innredningen. Båten er lys og luftig under dekk.

Finland – Pasi Nuutinen, Vene

Ettersom Hanse fullfører sin nyeste serie med Berret-Racoupeau-design, føles det godt å legge merke til at kvalitetsstandardene til verftet bare blir bedre. Solid bygget over alt fra skrog til interiør til detaljer, gir trygghet for familien som investerer i en ny cruiser. For det er essensen hennes: å nyte lett seiling og ukomplisert opphold om bord med venner og familie.

Nederland – Marinus van Sijdenborgh de Jong, Zeilen

Velbalansert familiecruiser: kompakt uten å være trang, voluminøs uten å føles overdimensjonert. Hanse 360 er en veldig kompakt båt i lengderetningen. Alt annet er stort på denne båten. Plassen godt balansert. Båten er godt utstyrt komfortabel familieturseiler. Og det er mer: Den seiler godt, trenger ikke hjelp fra motoren i lett vind.Den klarer seg også godt når det blåser opp, og båten reagerer bra på trimming. Mens interiøret i mange seriebyggede båter kan bli et kompromiss når det gjelder å kutte hjørner for å senke prisen, viser Hanse 360 et bedre inntrykk.

PALMA: Contest 63 CS passer godt inn i miljøet på Palma de Mallorca, et senter for superyachts.

Contest best på luksus

I kategorien luksuriøse seilbåter stod det mellom Contest 63 CS og Heyman 42 PPH. Litt urettferdig duell egentlig, for er det noe Contest kan, så er det å lage båter av høy kvalitet, med høy finnish, men også høy pris. Heyman imponerte også, men dekkshusbåtens konsept hadde egentlig ingen konkurranse. 

SALONG: Dørken er hevet slik at du får god glede av de digre vinduene i overbygget. Sjekk de smale støttene for dekkshuset.
COCKPIT: Gjester har plass foran og seilerneere bak. Mye trimmes med knapper, og det reduserer tau og rot.

Tyskland Jochen Rieker, YACHT

"Vi er kanskje litt gale når det gjelder detaljeringen", sier Contest CEO Arjen Conijn. Og så rett han har! Omsorgen og kvaliteten de nederlandske båtbyggerne bruker på alle sine yachter er en del av merkevarens DNA. Med 63CS gikk de enda litt lenger. Veldig rene, slanke linjer gjør henne til en virkelig tidløs førsteklasses yacht. Under dekk lar hun også mannskapet sitt være i ro: med en balansert, diskré design og et nivå av komfort og håndverk som sjelden er sett andre steder. Hvis du ikke har forelsket deg ennå, vent på de første milene under seil. De vil etterlate et dypt inntrykk, uansett forholdene. Fra bare et vindpust til seks byger og kraftig regn fortsatte konkurransen å overraske juryen: responsiv, direkte, stiv og ganske rask, delvis takket være hennes prestasjonsfremmende konfigurasjon.

Østerrike – Roland Regnemer, YachtRevue

Luksus betyr ikke bare riktig interiør og design. Contest 63CS legger til den gode seilegenskaper med enkel håndtering. Dekkslayouten er optimalisert for seiling med begrenset mannskap, rigg og seil kan tilpasses brukerens behov. Under dekk er det to symmetriske doble lugarer i tillegg til det romslige eierrommet i hekken. I baugområdet kan du velge mellom seilbod eller mannskapslugar.

 

EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, Nautitech 48
TØFF: Med lav bom, lavt overbygg og aggressive skroglinjer har Nautitech 48 Open ett tøft utseende.

Nautitech gjør det igjen

Det ble også en duell i klassen for flerskrogsbåter. Nautitech begeistret juryen mer enn Lagoon, men vi var ikke helt enige. Det var Nautitechs egenskaper under seil som avgjorde, selv om båtens mørke stil under dekk gjorde enkelte skeptiske.

 

EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, Nautitech 48
SALONG: Sitteplasser ute er prioritert høyere enn sitteplassene inne, men byssa er diger. Her er det også et skikkelig kartbord i fartsretningen. Et fint sted medfor utkikk.
EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, Nautitech 48
MOTOR: Vi hadde lett vind under testen, men fikk sjekket egenskapene for motor. Her går det i 11,5 knop, og vi har høyere fart enn vannlinjebegrensningen.

Spania – Diego Yriarte, Nautica & Yates

Nautitech 48 Open er den perfekte balansen mellom plass og hastighet. Den har en perfekt håndterbar lengde og manøvrerbarhet med redusert mannskap og sjødyktige egenskaper som inviterer deg til å planlegge lange reiser.

 

Sveits – Lori Schüpbach, Marina.ch

Når folk tenker på katamaraner, har de vanligvis det nesten endeløse chartermarkedet i tankene. Ikke så med Nautitech: Det franske verftet fokuserer på eiere som kunder. Og med suksess: Etter Nautitech 44 Open har Nautitech 48 Open nå også vist seg å være et godt kompromiss mellom ytelse og katamarankomfort. Selv om konstruksjonen igjen ble utarbeidet av Marc Lombard Yacht Design, er det gjort en rekke forbedringer sammenlignet med dens mindre søster: Mer volum i baugen, en annen undervannsseksjon og bedre utnyttelse av plassen totalt sett.

ELEGANT: J/40 er smalere og har lavere fribord enn hva vi nå vanligvis ser på moderne båter.

J/40 utmerker seg

Duellen mellom Club Swan 43 og J/40 ble interessant. Begge båter var en fryd å seile. ClubSwan var ett knepp raskere, og tøffere, men koster også det dobbelte. J/40 er rett og slett en imponerende seilbåt som også appellerer til fornuften.

J/40, EYOTY SEA TRIALS MALLORCA
COCKPIT: Det er langt frem til nedgangen, og god plass rundt rattene. Plattformen på pidestallene passer ikke helt, men er også ekstrautstyr. Sjekk tyskerskjøtet som går inne i bommen.
EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40
SALONG: Stilen under dekk er enkel og funksjonell. Testbåten har tre lugarer og to bad.

Danmark – Morten Brandt-Rasmussen, Bådmagasinet

J/Boats er et av få verft som forblir 100 prosent tro mot sitt DNA. Det har aldri vært panikk i designavdelingen, og de siste 30 årene har de konsekvent levert båter med stort ytelsespotensial og skikkelig komfort under dekk. Dette gjelder for deres nyeste modell, J/40, som over tid vil vise seg å bli en fremtidig klassiker. Med sine slankere linjer, lavere fribord og smalere skrog sammenlignet med konkurrentene, seiler den som en drøm, og tilbyr utmerket tilbakemelding ved roret og imponerende stivhet for optimal ytelse.

Storbritannia Toby Hodges, Yachting World

En elegant yacht i mer klassisk stil, og wow denne nye båter fra J-Composties glir i lett vind! Den sluttet aldri å bevege seg, og selv i den letteste vindpust fortsatte den å vise seg engasjerende på roret. Kombiner dette med dens mer tidløse estetikk, og du kan forstå hvorfor den nøt en god del av bryggepraten. Til tross for det relativt smale, lave skroget, gir J/40 også et romslig nok interiør for turseiling. En ekte cruiser-racer-blanding, og noe annerledes enn de moderne brede formene som planer, tilbyr mye av den større J/45 og inkluderer mange av J/Boats lenge utprøvde konsepter.

KRYSS: 21-foteren har også gode kryssegenskaper, tross størrelsen.

 

Den lille sjarmøren

Bay Cruiser 21 gjorde rent bord i klassen for spesielle båter. 21-foteren viser at rimelige og praktiske lar gjøre.

HENGER: BayCruiser 21 er utviklet for å enkelt kan kunne trekkes bak en bil.
INNREDNING: Du kan sove i båten, men det er ikke mye plass under dekk.

Frankrike – Sebastien Mainguet, Voiles & Voiliers

Så pen! Denne lille båten fra Wales ser fin ut på vannet, hun seiler godt, og hun drar nytte av et veldig smart design, med mange detaljer som gjør det mulig å seile på en enkel måte. Vannballast øker stabiliten, men kan tømmes. Sammen med og svingkjøl og ror kan båten komme til over alt. Båten har et genialt system for rigging av storseilet, Under cockpitsetet finner du et bluss for matlaging. Båten byr på mange gode ideer, og du vil bare vil ha den i oppkjørselen et sted nær strandlinjen!

Sverige – Joakim Hermansson, Praktiskt Båtägande

Bay Cruiser 21 er en ganske liten båt, men fullpakket med smarte innovasjoner og løsninger for å gjøre håndtering en lek, både på land og vann. Selv med fire middelaldrende menn i cockpiten leverte hun helt fantastisk ytelse, med nesten tosifrede hastigheter nedover bølgene under den asymmetriske spinnakeren. Absolutt en moderne båt med tradisjonelt utseende.