Hvordan kunne en 184-fots yacht synke på sekunder?
«Bayesian» lå for anker da den gikk ned. Kjølens posisjon kan være årsaken.
En superyacht er bygget for å tåle alt slags vær. Slike
båter blir kontrollert hvert år, og hvert femte år må slike fartøy sertifiseres.
«Bayesian» er konstruert av Ron Holland, kjent for raske regattabåter på 70 og
80-tallet, samt de fleste Omega-båtene og 11 metre OD. Fartøyet som nå ble
senket av uvær utenfor Sicilia er bygget for å seile i storm på det åpne hav.
Hvordan kunne den da synke i løpet av svært kort tid?
Kullseilte og sank
Vitner forteller om en tornado over vann som traff fartøyet. Uværet skal ha ført til at «Bayesian» kullseilte, og sank kort tid etter ned på 50 meters dyp. Kun 15 av de 22 personene om bord klarte seg. Seks ble med fartøyet ned i dypet. «Bayesian» hadde 12 gjester og et mannskap på 10. Av mannskapet var det bare kokken som ikke klarte seg. Ulykken skjedde tidlig på morgenen da de fleste sov.
Opptrekkbar kjøl
En diger yacht har helt andre proporsjoner enn en normal seilbåt. Digre seilfartøy har historisk hatt flere master, fordi materialer ikke har vært bra nok for en lang mast og digre seil. Flere master gjør også riggen enklere å håndtere med muskelkraft.
«Bayesian» hadde bare en mast, denne laget i aluminium. Dette skal ha vært verdens høysete aluminiumsmast, og strakk seg 75 meter.
En høy mast krever en dyp kjøl, og her er superyachtenes svake punkt. For å kunne anløpe havner så kan ikke slike båter ha samme proporsjoner som mindre seilbåter.
Ron Holland løste problemet med å utstyre «Bayesian» med en opptrekkbar kjøl. En kjøl som kan heves fra 10 meters dybde til fire meter. Kjølen veier like mye når den er hevet, men vektarmen forsvinner, som gir redusert stabilitet. «Bayesian» kan ha ligget til ankers med kjølen hevet. Dette kan ha forårsaket ulykken.
Sank raskt
Redusert stabilitet kombinert med ekstrem vind kan være grunnen til kullseilingen. Store yachter er også mye smalere i forhold til lengde, sammenlignet med mindre båter. Det gir redusert skrogstabilitet. «Bayesian» er nok konstruert til å kunne rette seg opp etter en kullseiling, men kanskje ikke når kjølen er hevet. Også fribordhøyden er langt lavere.
I varmt vær er det naturlig med god lufting. Det er stor sannsynlighet for at luker på dekk stod åpne. Også tornadoen kan ha dratt med seg enorme mengder vann, som kan ha blir dumpet på fartøyet før den sank.