DØDSBRANN: Det ble en brå og trist slutt på vårseilasen for mannen som døde i båtbrannen 14. april.

Sjekk båten før ferien

I april fikk vi lese om et forferdelig dødsfall. En mann seilte fra Strömstad til Skjærhallen på Hvaler. Ifølge Fredriksstad Blad hadde han nettopp kjøpt seilbåten. Familien som ventet på Skjærhallen meldte fra til nødetaten da han ikke dukket opp.

Publisert Sist oppdatert

Like etter ble det meldt om en båtbrann. Vinden hadde blåst opp og nådde kuling styrke. Nødetater rykket ut, og brannvesenet var med redningsskøyta, men for sent. Båten havnet på et skjær nær land. Dykkere ble satt inn for å redde liv, men først på morgenkvisten ble mannen funnet død. 

Vi kjenner ikke bakgrunnen for ulykken, men vi vet at slike ulykker heldigvis er sjeldne. Det er ikke uvanlig at båter brenner, men det er sjeldent liv går tapt. I Sjøfartsdirektoratets statistikk var det ingen dødsfall direkte i forbindelse med brann fra 2017 til i dag. Tallene viser at to personer døde av gassforgiftning og én av eksplosjon, av totalt 190 omkomne. Hele 158 dødsfall skyldes fall til sjø. 

Brann oppstår gjerne som et resultat av dårlig vedlikehold eller feilmontert elektrisk utstyr. I SEILmagasinet har vi fulgt bruktbåtmarkedet. Ofte har båteier gjort tilpasninger som er ulovlige og noen ganger direkte farlige. Vi så en båt der jeg følte at masten var i ferd med å falle over bord i det jeg tok tak i vantene. Riggen var satt så løst at båten ville havarert i kraftig vind. Eieren ante ikke at det var noe feil. I en annen båt var gassbeholderen montert i et stuverom uten utlufting. Slikt kan føre til eksplosjon.

Biler må på «EU-kontroll» for at vi skal kjøre trygt. Brannvesenet inspiserer også i våre hjem for å kontrollere brannsikkerheten, og hvert år er det aksjoner for å bytte batteri på brannvarsleren. 

De fleste er nok fornøyd med at vi slipper å ta båten til kostbar godkjennelse støtt og stadig, men selv vi som har eid båt i en mannsalder er ikke eksperter på alt. Det kan være mange feil vi overser, feil som kan få alvorlige konsekvenser. 

Denne våren har jeg hatt båten til riggsjekk. Den har også fått sjekket gassanlegget. Dette har kostet 10 000 kroner, noe jeg synes er vel anvendte penger. Jeg har tidligere hatt en sjekk av det elektriske anlegget. 

Mye kan gjøres om båteierne sjekker hverandres båter. I denne utgaven av SEILmagasinet kan du lese om hva som sjekkes om båten skulle på EU-kontroll. 

Bruk vårt arkiv, og les deg opp om sikkerhet. Husk at mann-over-bord er den store dødsfaren. Det er særlig farlig å seile alene. Og om du seiler med flere, så må flere kunne beherske båten.

.