Prognoser antyder ny Route du Rhum-rekord
Soloregattaen over Atlanterhavet ble utsatt på grunn av uvær. Nå kan de få fordelaktige forhold.
Starten går 9. november kl 14:15, og båtene vil få kryss ut den Engelske kanal, men veien over Atlanterhavet blir kortere enn normalt. Det skyldes høytrykket de skal passere til styrbord ikke ligger over Azorene, men lengre vest. Det vil gi en mer direkte rute, i hvert fall for de raskeste båtene.
Den korteste ruta går vest for Azorene, mens det vanlige er å seiler sørover mot Portugal og følge passatvinden sørover mot Madeira.
Rekorden å slå
Det er Ultime-trimaranene som er de raskeste. Rekorden er på 7 dager, 14 timer, 21 minutter og 47 sekunder. Den ble satt for fire år siden av Francis Joyon om bord på «IDEC Sport». Han seilte den gang og nå en eldre trimaran som ikke flyr. Dette er en svært velykket trimaran, og det eneste fartøyet som har vunnet tre ganger. Båten vant i 2010 med navnet «Groupama», så i 2014 under «Banque Populair» og den vant som «Idec Sport» i 2018.
For fire år siden gikk favoritten «Banque Populair» i pinneved, mens «Macif» haltet med skadet foil, og ble forbiseilt på oppløpet.
Dagens værmodell antyder at første båt kan være fremme på under seks dager.
IMOCA eller Ocean Fifty
Francois Gabart holder fremdeles Route du Rhum-rekorden for IMOCA-klassen, satt i 2014. Den lyder på 12 døgn, fire timer, 38 minutter og 55 sekunder. Han seilte da en båt sjøsatt i 2011, uten foiler. Prognosene nå sier at de raskeste IMOCA-båtene skal kunne seile distansen på 11 døgn.
Det blir spennende også å følge Ocean Fifty, 50-fots trimaraner. Rekorden for denne klassen ble satt av Erwan Le Roux i 2014 og lyder på 11 dager, fem timer, 13 minutter og 55 sekunder. Under noen forhold er IMOCA raskere enn Ocean Fifty. Det blir interessant å sammenligne disse to klassene og se hva som nå er raskest.
Raske 40-fotere
30 av 55 Class 40 er bygget etter forrige Route du Rhum. Klassen har vært igjennom en revolusjon, og disse 40-foterene har blitt mye raskere, selv med strenge klasseregler som skal holde kostnadene nede. Tross for at disse er bygget i glassfiber, med fast kjøl, så er de raskeste Class 40 like raske som de trege IMOCA-båtene på 60 fot.
Yoann Richomme satte ny Class40 rekord for fire år siden. Den lyder på 16 dager, tre timer, 22 minutter og 44 sekunder.
Båtene er for trege for å se et totalt værbilde under overfarten, men eksperter antyder at det skal være mulig å seile fra Saint-Malo i Frankrike til Guadeloupe i Karibia på to uker.
.