Vant på fart og bedre båthåndtering
Øyvind og Morten Knutsen er ferske Europamestere i shorthanded. Her forklarer skipperen hvordan de lykkes.
Norske seilere dominerte podiet under premieutdelingen i Danmark. Vi vant to av tre klasser, og hadde to båter på podiet i den største klassen. Vi kunne hatt en båt på podiet i klasse B også, men en protest ble lagt inn for seint.
Karl Otto og Maren Magda Book vant den største klassen med Landmark 43 «White Shadow».
–Selve regattaen var veldig fin, med en kombinasjon av åpent hav i Kattegat, trange farvann i beltene og kystseilas den siste delen (litt som i kaupangleden som også har denne kombinasjonen). Den største utfordringen denne gangen var at værmeldingen stemte dårlig og spriket mye, spesielt de to siste dagene. Dette, kombinert med dårlig mobildekning på store deler av banen som gjorde vanskelig å hente oppdatert informasjon. At de stemte dårlig skyldes at forholdene var veldig vekslende med mange lokale systemer. Ingen stor forskjell mot å seile i Norge på steder en ikke er kjent, fortellet Øyvind Knudsen til SEILmagasinet.
Fra gull til gull
Øyvind og Morten Knutsen vant Færderseilasen med First 34.7 «Lethe», og reiste rett til Danmark for å seile EM. Det ble nok en regatta preget av lite vind, og lureforhold.
–At vi vant er en nok en kombinasjon av veivalg og fart, pluss båthåndtering. Eksempel etter runding har vi ofte gennaker oppe og i trim før andre starter å heise, samt er umiddelbare klare til å ta en jib. Det gir oss større muligheter i å velge posisjon i forhold til andre, få fri vind osv, forteller vinneren.
«Lethe» holdt høy fart helt fra start, og ledet store deler av løpet, også Over-all. Regattaen var på 290 nm, og duoen brukte nesten tre døgn. Også avslutningen ble langdryg, som straffet de mindre båtene. Linjett 33 «Serenity» fra Sverige ledet over all etter to døgn, men endte med å bryte regattaen.
–Vi har høyt fokus på båtfart. Seiler vi ikke 100 prosent av «Target Speed», så jobber vi med trimen til vi finner de siste prosenete, forklarer vinneren.
Krevende seilas
Det er mer skipstrafikk i Danmark, og det gjør seilingen mer krevende. I leden inn til København endte vi opp med å jibbe mellom to skip, mens vi i leden ut fra København møtte seks skip mens vi krysset i leden. Utfordrende siden vi samtidig fikk en byge med regn og vind opp i ~23 knop, forteller Øyvind Knudsen.
SEILmagasinet har også vært i dialog med Karl Otto Book som blir en egen sak på SEILmagasinet.