GRÅTT, grått og grått.

– Vi elsker å se havet

– Kan ikke få sagt hvor herlig det er, sier Elisabeth og Per som har nådd Nordland.

Dag 30. Endelig er det helg Grått Grått og Grått, regnet trommer på dekk, men vi har det lunt og fint og ikke minst varmt og tørt. Dette er jo egentlig en fantastisk farkost...Vi elsker å se havet - vi har alltid havutsikt og her vi er nå er det fjell overalt i tillegg; Vi elsker å være ute - og det må vi hvis vi skal komme oss noe sted. Vi elsker å være i pakt med elementene - hva er vel bedre enn å la vinden ta oss frem - at vær og vind er med på å sette kriterier for hvor ferden går videre…

Halleluja Enda en dag med fulle seil. Kan ikke få sagt hvor herlig det er... Dro fra Leka når sikten hadde bedret seg. Vi passerte tett innpå Torghatten, men hullet fikk vi ikke se. Tett tåke kan vi takke det for. Brønnøysund neste, og ikke for å briefe, men vi passerte byen med fulle seil og 10 meter fra Hurtigruta som lå til kai. I det vi passerte den fikk vi hilsen med fløyta. Det var uventet, så vi skvatt himmelhøyt, men utrolig hyggelig. Ut fra Brønnøysund lå tåka tykt over havet så vi slo fra oss planen om å komme til Vega og begynte å se etter en ankringsplass nord for byen. Men er det noe som er uforutsigbart så er det været... plutselig lettet tåka noe, så etter rask rådslagning blant mannskapet ble det tatt en kjapp beslutning om at vi skulle gå tilbake til plan A. Ankre på Vega. Nå ligger vi stille og rolig i en godt beskyttet bukt, etter å ha inntatt en bedre middag som stuerten tilbredte under overfarten fra Brønnøysund... Det kjennes godt å endelig ha nådd Nordland og vi ligger faktisk litt foran skjema.  Vi gleder oss til å ta Vega i nærmere øyesyn i morgen og det skal være muligheter for at sola skal dukke opp igjen God natt.

GOD MORGEN fra Røroy, Vega.
GOD MORGEN fra Rørøy, Vega.
STUERTEN lager middag under overfarten fra Brønnøydsund.
TVILER litt på badetemperaturen målt av instrumentene på båten, så badeterrmometer står på innkjøpslisten etter morgenbadet på Vega som viste 29 grader!
TVILER litt på badetemperaturen målt av instrumentene på båten, så badeterrmometer står på innkjøpslisten etter morgenbadet på Vega som viste 20,9 grader!
KYSTKULTURLANDSKAP
HAVBLIKK på Helgelandskysten.

Dag 31. Advarsel. Nok en dag er det mange mange bilder, ikke minst av naturen vi ferdes i. Vi forsøker å begrense oss, men det er vanskelig for det er så enormt mye vi ønsker å dele. Vi ber om forståelse for det.

Nok en fantastisk sommerdag her på Helgelandskysten. Våknet opp til strålende sol og morgenbadet selvfølgelig... 20,9 grader!!! Temperaturen henter vi fra båtens instrumentpanel, og vi begynner å bli litt i tvil på om det et helt riktig, så anskaffelse av et vanlig badetermometer står på handlelisten. Vi har overnattet på østsiden av Vega, men for å komme til Verdensarvsenteret måtte vi på vestsiden. Det ble en spennende tur hvor vi snirklet oss mellom skjær og holmer.

ÆRFUGLHUS på Vega

Verdens kulturarvesenter er absolutt verdt et besøk. Det kanskje mest imponerende og spesielle var samarbeidet mellom øyboerne og ærfuglene. Det ble laget hus til ærfuglene i alle fasonger og størrelser. Rådene ble klargjort med tang og det var bare for fuglene å flytte inn og legge egg. Når eggene er klekket og de ikke hadde behov for redet lenger etterlot de seg redet fullt av en helt fantastisk myk og varm dun som har ekstremt høy verdi. De hadde til salgs dyner. En babyseng dyne kostet 8.500. Det var også en dyne i normal voksen størrelse der. Den stod det ikke pris på men "Ikke rør". Et par votter, som var ekstremt gode å ha på kostet 2850... men kan skjønne prisen når man vet hva som ligger bak.Vi gikk en tur på øya og så satte vi kursen nordover... med motor... Det var havblikk, så ikke mye næring til seilene der. Tid for litt middag som i dag var av den enkle sorten på grillen. Men havblikk... da kan vi jo bare ligge stille mens vi spiser. Vi la oss i nærheten av en øy og da hadde vi jo muligheten til å se hvordan båten flyttet seg... men det gjorde den omtrent ikke i det hele tatt... altså bare det var en opplevelse.

Hvor ofte er det havblikk på værharde Helgelandskysten? Antar svært sjelden. Ligge der mellom fantastiske fjell som speiler seg i havet og nyte litt mat... Vi dro ganske sent fra Vega, ca i 18 tiden... men hva gjør vel det når solen skinner hele kvelden. Dagen ble krydret med mange dyreobservasjoner. Ørn, delfiner, Hegre, fiskestimer som ser ut som havet koker...Enda en gang opplevde vi at vinden plutselig snudde fra nordavind til østavind. Nordavinden var etterhvert ganske sur og kald, men da østavinden tok over var det som om vi gikk av et fly i Syden. Vi endte dagens seilas på Hjartøya i en tydeligvis populær bukt for seilere. Vi var båt nr 7 som lå der , men plenty med plass. 7 søstre som de fleste har hørt om er vår utsikt herfra... Naturen her oppe i nord slutter aldri å imponere...2 runder Backgammond, en seier til hver, litt selvpoppet popcorn så ble kl 01.30... og vi var klare for en god natt søvn.

MIDNATTSOLENS land

Med Elisabeth og Per på rek langs kysten

HELDIGE - Vi føler oss priviligerte og heldige som får oppleve alt dette, sier Elisabeth og Per på rek langs kysten med kurs for Lofoten.

Elisabeth og Per Holter-Schøyen er på båttur langs Norges kyst i sommer med båten "Happy go lucky", Beneteau Oceanis Clipper 423. Båtmagasinet og Seilmagasinets lesere har fått mulighet til å følge med på turen som er planlagt fra Asker til Lofoten. Her vil det komme selvopplevde erfaringer, turtips og strandhugg i havner langs Norges kyst til glede for både motorbåtfolk og seilere. Ship o hoy!