Nytt Ocean Race om fire år
Dagen før starten på 50-årsjubileumsutgaven av The Ocean Race, har arrangørene lansert en tidsplan som strekker seg inn i det neste tiåret.
Richard Brisius, den ene av eierne i The Ocean
Race, bekrefter nå en ny jorden rundt regatta som vil gå i løpet av
vintermånedene 2026-27, med det eksakte starttidspunktet ennå ikke bestemt.
Også Ocean Race Europe
Etter suksessen med den første utgaven av The Ocean Race Europe i fjor sommer, vil neste arrangement bli avholdt sent på sommeren 2025. Deretter fortsetter verden rundt og The Ocean Race Europe med fire års sykluser.
Kjerneverdiene forblir
- Fra Whitbread Round the World Race tilbake i 1973, gjennom 20 år med Volvo-forvaltning, til der vi er i dag som The Ocean Race, har løpet sett mange endringer, sier Brisius. Men kjerneverdiene forblir: Ocean Race er den tøffeste testen av et lag i sport, og vi tror på å gjennomføre stadig flere tiltak for å beskytte havets helse, anerkjenne havets iboende rettigheter og lytte til havets behov.
Forutsigbart for partnere og seilere
For å skape forutsigbarhet hos interessenter, partnere, lag og fans når det gjelder fremtiden til løpet bekrefter Brisius The Ocean Race Europe i 3. kvartal av 2025, og man vil starte samtaler med kandidatbyer og andre partnere i løpet av de kommende ukene. De neste to The Ocean Race rundt om i verden er bekreftet for 2026-27 og 2030-31. IMOCA-båtene, som debuterer i The Ocean Race i år, vil også delta i The Ocean Race Europe i 2025 og The Ocean Race 2026-27.
Mulig fiasko ble snudd til noe positivt
The Ocean Race 2023 hadde planlagt egen klasse for VO65 båtene i årets jorden rundt seilas, men det viste seg at det bare var én eller to båter som hadde oppgradert båtene nok til å tilfredsstille kravene for å seile i Sørishavet. Brisius og partneren Johan Salen sto da overfor et vanskelig valg. Skulle de droppe de populær VO65 båtene eller skulle de finne et tilpasset program der disse kunne delta i en begrenset del av seilasene. Ikke minst av hensyn til interessene til start- og innkomstbyene Alicante og Genova var det viktig med så mange båter som mulig i havn. Med seks IMOCA alene ville det unektelig kunne se litt stusselig ut. Altså ble ideen om et sprintrace over tre etapper unnfanget. Det gir seilerne mulighet til å delta i andre regattaen mellom etappene, og det er allerede klart at minst fire VO65 legger kursen over til Karibia etter målgang på Kapp Verde for å delta i regattaprogrammet her. Det ville ikke være noen overraskelse om det organiseres en transatlantisk kappseilas mot nord Europa slik at disse båtene igjen kan gå inn i The Ocean Race på de tre siste etappene fra Aarhus til Genova. Alt i alt er dette en fin plan som også bygger opp under ambisjonene om å få flest mulig av en ny generasjon seilere interessert i langdistanseseilas på havet. Dag er det mange av de kjente navnene som går igjen på mannskapslistene, og det er behov for et generasjonsskifte.
Seiling på TV
Scott Young, SVP Content and Production hos Warner Bros. Discovery Sports Europe, har tidligere uttalt: - Ocean Race er en av de tøffeste teamtestene i sport som strekker utøvernes ferdigheter, utholdenhet og mentale styrke til de absolutte grensene. For å vise frem deres bestrebelser, som vertskringkaster er vi glade for å ta på oss denne unike utfordringen med å produsere dekning til sjøs ved å bruke vår teknologi, produksjonsekspertise og historiefortellingsevne til å gi disse utøverne den anerkjennelsen de fortjener på en global scene, sier Young