![15 January 2023, IMOCA parade before the start of The Ocean Race, Leg 1](https://image.seilmagasinet.no/797111.webp?imageId=797111&width=960&height=548&format=jpg)
Nytt Ocean Race om fire år
Dagen før starten på 50-årsjubileumsutgaven av The Ocean Race, har arrangørene lansert en tidsplan som strekker seg inn i det neste tiåret.
Richard Brisius, den ene av eierne i The Ocean
Race, bekrefter nå en ny jorden rundt regatta som vil gå i løpet av
vintermånedene 2026-27, med det eksakte starttidspunktet ennå ikke bestemt.
Også Ocean Race Europe
Etter suksessen med den første utgaven av The Ocean Race Europe i fjor sommer, vil neste arrangement bli avholdt sent på sommeren 2025. Deretter fortsetter verden rundt og The Ocean Race Europe med fire års sykluser.
Kjerneverdiene forblir
- Fra Whitbread Round the World Race tilbake i 1973, gjennom 20 år med Volvo-forvaltning, til der vi er i dag som The Ocean Race, har løpet sett mange endringer, sier Brisius. Men kjerneverdiene forblir: Ocean Race er den tøffeste testen av et lag i sport, og vi tror på å gjennomføre stadig flere tiltak for å beskytte havets helse, anerkjenne havets iboende rettigheter og lytte til havets behov.
Forutsigbart for partnere og seilere
For å skape forutsigbarhet hos interessenter, partnere, lag og fans når det gjelder fremtiden til løpet bekrefter Brisius The Ocean Race Europe i 3. kvartal av 2025, og man vil starte samtaler med kandidatbyer og andre partnere i løpet av de kommende ukene. De neste to The Ocean Race rundt om i verden er bekreftet for 2026-27 og 2030-31. IMOCA-båtene, som debuterer i The Ocean Race i år, vil også delta i The Ocean Race Europe i 2025 og The Ocean Race 2026-27.
![SKANDINAVIA: Richard Brisius og Aksel Magdahl på WindWhisper Racing Team i Alicante rett før start.](https://image.seilmagasinet.no/797147.webp?imageId=797147&x=4.62&y=0.00&cropw=79.21&croph=100.00&width=960&height=808&format=jpg)
Mulig fiasko ble snudd til noe positivt
The Ocean Race 2023 hadde planlagt egen klasse for VO65 båtene i årets jorden rundt seilas, men det viste seg at det bare var én eller to båter som hadde oppgradert båtene nok til å tilfredsstille kravene for å seile i Sørishavet. Brisius og partneren Johan Salen sto da overfor et vanskelig valg. Skulle de droppe de populær VO65 båtene eller skulle de finne et tilpasset program der disse kunne delta i en begrenset del av seilasene. Ikke minst av hensyn til interessene til start- og innkomstbyene Alicante og Genova var det viktig med så mange båter som mulig i havn. Med seks IMOCA alene ville det unektelig kunne se litt stusselig ut. Altså ble ideen om et sprintrace over tre etapper unnfanget. Det gir seilerne mulighet til å delta i andre regattaen mellom etappene, og det er allerede klart at minst fire VO65 legger kursen over til Karibia etter målgang på Kapp Verde for å delta i regattaprogrammet her. Det ville ikke være noen overraskelse om det organiseres en transatlantisk kappseilas mot nord Europa slik at disse båtene igjen kan gå inn i The Ocean Race på de tre siste etappene fra Aarhus til Genova. Alt i alt er dette en fin plan som også bygger opp under ambisjonene om å få flest mulig av en ny generasjon seilere interessert i langdistanseseilas på havet. Dag er det mange av de kjente navnene som går igjen på mannskapslistene, og det er behov for et generasjonsskifte.
![2023 January, Alicante, The Ocean Race, Alicante stopover, Practice race](https://image.seilmagasinet.no/796622.webp?imageId=796622&x=0.00&y=14.46&cropw=98.50&croph=76.31&width=960&height=424&format=jpg)
![START: Ti år gamle VO65 har fremdeles mye seiling igjen i seg](https://image.seilmagasinet.no/797098.webp?imageId=797098&x=0.00&y=24.67&cropw=100.00&croph=55.22&width=960&height=394&format=jpg)
Seiling på TV
Scott Young, SVP Content and Production hos Warner Bros. Discovery Sports Europe, har tidligere uttalt: - Ocean Race er en av de tøffeste teamtestene i sport som strekker utøvernes ferdigheter, utholdenhet og mentale styrke til de absolutte grensene. For å vise frem deres bestrebelser, som vertskringkaster er vi glade for å ta på oss denne unike utfordringen med å produsere dekning til sjøs ved å bruke vår teknologi, produksjonsekspertise og historiefortellingsevne til å gi disse utøverne den anerkjennelsen de fortjener på en global scene, sier Young