Over startlinjen i 25 knop
De franske IMOCA-båtene imponerte mest, mens Aksel Magdahls båt er suveren i The Ocean Race.
To timer etter starten av IMOCA, og fire timer etter starten av VO65 er det «Biotherm» som leder IMOCA-klassen og «Windwhisper» med Aksel Magdal som leder VO65.
Folkefest
Starten av The Ocean Race er akkurat slik en start av en slikt race skal være. Det er yrende folkeliv, hvor det er fullt trøkk på brygga med god kommentering, show, dans og musikk. Amber sail2 fra Litauen, som har båt i VO65-klassen seiler for å støtte Ukraina. De hadde et sterkt innslag med Ukrainsk Melodi Gran Prix sang og dans.
Jeg fikk plass i fotobåt, som skulle være rask, men den hadde ikke sjans til å følge båtene. Heller ikke VO65.
Første start
Vinden økte utover dagen, og når VO65 ble sendt av gårde blåste det 5-6 m/s. Båtene ble sendt på en slørebane med en kort lens og en kort kryss. Den nederlandske «Jolo» var en båtlengde foran «Windwisper» over startlinja, men da vinden løyet, var Magdahl og co raskere ute med Code-seilet og rundet merket først. Etter det strekte de bare ledelsen.
I skrivende stund har nederlenderne falt til nest sist, mens det er det portugisiske laget «Mirpuri» som ligger som nummer to.
Flyvende start
Det var «Biotherm» som vant starten i IMOCA-klassen. Laget timet linja bra, og kom flygende over i 25 knop. «Holcim» satset også på fart, og holdt seg lenge vekk fra startlinjen, og kom også med full fart. De kunne bare vært 15 sekunder tidligere ute.
Det er «Holcim» og «Biotherm» som er de letteste båtene. «Biotherm» veier bare 7,2 tonn. Med skiftende vind, og kast opp mot 10 m/s, så var det disse to som fikk mest ut av vindkastene.
Seilskift
«Biotherm» satset på å bruke kun J2, fokka som alltid står på forstaget. Det virket som toppfarten blir høyere med dette mindre seilet, enn hva de tre båtene som hadde valgt Code 0 fikk.
«Biotherm» klarte seg med det lille seilet, og rullet ikke ut Code-seilet før de var langt til havs. Da hadde «Holcim» spist seg innpå med det store seilet.
«Guyot», den eneste gamle båten, hang også godt med fra start, men fikk problemer da Code-seilet skulle rulles inn. De måtte ned på platt lens for å få orden på problemet, og tapte enormt.
Mens VO65 seilte 10-15 knop, seilte IMOCA i 20-25. «Biotherm» var til tider over 30 knop i hastighet.
Krevende døgn
I natt skal vinden dø. De seiler inn i et området mellom to vinder. Mandag kommer vinden kraftig fra vest, og skal øke, Aksel Magdahl mener de skal krysse ut av Gibraltarstredet natt til tirsdag under ekstra krevende forhold. De får også motvind.
.