Mye gøy på vei
2022 vil bli et utfordrende år for båtindustrien. Covid-19 forandret spillereglene, seilere har byttet vaner og behov og myndigheter er mer opptatt av å ta vare på jorda.
I løpet av to somre med korona har vi lært å sette mer pris på vårt hjemland. Det gjelder ikke bare oss nordmenn, men også våre seilvenner i Europa. I Tyskland er det nesten umulig å få tak i en god bruktbåt, men det er heller ikke enkelt å få kjøpt en ny. Verftene klarer ikke å levere nå, og noen har over to års leveringstid. Det er både svakheter i underleveranseleddene og mangel på arbeidskraft som gjør at verftene ikke klarer å pumpe opp produksjonen.
Yngre kjøpere
Båtprodusentene har gjerne fulgt den samme generasjonen kunder gjennom lange tider. X-Yachts er typisk. Danskene hentet inn unge kunder med spreke X-79 og X-99, og fikk disse over til regattaseiling og turseiling med populære X-332 og X-362 for rundt 20 år siden. De samme kundene er nå besteforeldre og de vil nå ha det mest mulig komfortabelt om bord. Men de vil fremdeles seile fort og har råd til å betale for det hele. X-Yachts produserer i dag ingen modeller under 40 fot. Volumet blir ikke stort nok for å kunne tjene penger på slike båter og danskene vil ikke gå på akkord med sine kvalitetskrav.
Niels Jeppesen skal nå utvikle Arconas nye generasjon båter. X-Yachts’ konstruktør bør passe perfekt med det svenske verftet, som i lang tid har vært X-Yachts’ utfordrer.
Shorthanded-racing
Billige bruktbåter har gjort det nesten umulig for de store produsentene å skape volumsalg av båter under 36 fot, noe som må til for å holde prisene lave. Men det finnes unge som tjener penger og som ikke gidder å stelle med sliten bruktbåt. Mye tyder på at tilbudet til denne kundegruppen er i ferd med å øke.
Markedet skriker etter raske, morsomme båter egnet for shorthanded-seiling. J/Boats har på kort tid bygget over hundre J/99, det er solgt seks Sun Fast 3300 i Norge, og JPK kan velge blant sine kunder. Til høsten kommer det to JPK 1030 til Stavanger.
Beneteau satser igjen på First og lanserer en spennende 36-foter.
En tysk seiler har utviklet en avansert 30-foter, skapt for å vinne Silverrudder. I Frankrike utvikles det en ny 30-foter rettet mot shorthanded-seiling på havet, et samarbeidsprosjekt mellom havseilermiljøene i Frankrike, England og USA.
Kul 28-foter
Det var Maxi som skapte modellene som gjorde at middelklassen kunne skaffe seg turseilere på 70- og 80-tallet. Men i dag er det nærmest null utvalg av båter under 30 fot, kun dagseilere og noen polske modeller. Tyske Bente vil gjøre noe med dette. Bente 28 får innredning som en 33-foter, men blir enklere å håndtere og billigere å holde. Båten kan bli en turseiler for neste generasjon familieseilere, en båt som det også kan bli lettere å skaffe båtplass til. Båtene som selges i dag er for store for det nordtyske og danske markedet, hvor det er trangt mellom stolpene i hjemmehavnene og grunt over sandbankene.
.
Dufour har fått mye oppmerksomhet for sin 32-foter, en modell franskmennene klart retter mot en yngre gruppe kjøpere. Skroget på 32-foteren er imidlertid ikke nytt, det er gamle 310 som nå er produsert billigere og enklere.
Sitte på gjerdet
Hanse har skutt gullfuglen med sin nye 46-foter. Båten setter en ny standard og markedet vil vente på at resten av modellene får samme løft. Det bør skje raskt. Få vil velge en modell de vet snart blir utdatert.
Utviklingstakten ellers er på lavgir hos de store verftene. Bavaria ruller sakte og sikkert ut sin C-serie, men mangler en ny innstegsmodell. Dagens 34 ble lansert som 32 i 2009, og er ikke en centimeter lengre - mens verftets nyeste modell C38 egentlig bare er 36 fot. Slik jukser alle i dag. Produsentene tar med baugspryd og badeplattform i modellbenevnelsene. Det er greit nok, for C38 kan virkelig sammenlignes med en 38-foter for få år siden.
Beneteau eier Jeanneau, og det virker som om strategien er nå å gjøre Oceanis-modellene mer like Sun Odyssey. Marc Lombard tegner båtene for begge merkene, og selv om skrogene ikke er nøyaktig like så bygges de på samme plattform - nesten som å sammenligne Audi og VW. Forskjellen er å forstå hva som er prestisjemerket.
Omveltning
For de store verftene gjelder det å kunne klare å levere det markedet etterspør. Det er krevende å knytte til seg underleverandører som kan levere i tide og snu seg raskt etter trender. De som lykkes med å utvikle nye produkter, samt å holde produksjonen oppe, vil skaffe seg et forsprang i dette markedet. •
.
.
.
.
.