Spekkhoggerne gikk løs på aluminiumsbåt
Det er to rapporterte tilfeller hvor spekkhoggere utenfor Portugal har angrepet seilbåter i aluminum. I begge tilfeller har de dyttet i skrog, kjøl og ror.
Det første kjente tilfellet var i november 2021 hvor en Ovni var på tur fra Southampton til Gibraltar. Angrepet skjedde utenfor Porto. Angrepet ble filmet og er vist i artikkelen. Det ble ikke rapportert om skader på båten etter angrepet.
Det andre tilfellet skjedde 3 oktober i år utenfor Sines i Portugal. Angrepet ble utført av to spekkhoggere og varte i en time. Slangene til autopiloten sprakk på grunn av påkjenningene da spekkhoggerne dyttet kraftig i roret. En undervannsinspeksjon i ettertid viste ingen skader på propell, ror eller kjøl.
Ror med tyggemotstand
Angrepene på seilbåter utenfor Spania startet i 2020 hvor spekkhoggere i grupper fulgte etter seilbåter og dyttet voldsomt i ror og skrog. De bet også av ror noe som medførte at båtene ble uten styring. Flere fartøy måtte berges med store skader på ror.
På Ovni er kjøl og ror bygget i aluminium og byr dermed på en betydelig tyggemotstand. I filmen er det vist hvordan spekkhoggerne gjentatte ganger dykker under skroget og dytter i Ovnien. Flere av Ovni-modellene har ror med dobbel innfesting. De fleste Ovnier har også muligheten til å løfte kjølen opp i skroget. Funksjonaliteten er vist i Instagram-innleggene under. Flere seilere har på ulike internettfora vurdert å forsterke roret med plater av rustfritt stål for å unngå at det bites i stykker.
Enorme krefter
Spekkhoggerne er flokkdyr som lever i familieflokker med sterke bånd mellom individene. Hannene kan bli om lag ni meter lange, hunnene rundt 7,5 meter. Vekta kan komme opp i 7–10 tonn. Det er med andre ord enorme krefter som er i sving når spekkhoggerne velger å gå løs på en seilbåt. I flere tilfeller har spekkhoggerne snudd seilbåter på 40-50ft 180 grader rundt. De har også bøyd rorakslinger og knekt av deler av ror. Seilmagasinet har tidligere også skrevet om de franske seilerne som fikk bøyd propellakslingen etter å ha satt motoren i revers.
Datainnsamling pågår
Det er foreløpig for få rapporter fra seilbåter til å kunne konkludere at det er mulig å bygge seg bort fra problemet med spekkhoggere, ved å forsterke ror. Det må i tilfelle også sørges for at et forsterket ror ikke medfører at rorinnfestingen ødelegges med påfølgende vannintrenging i skrog. Det er et kjent tilfelle hvor dette skjedde etter spekkhoggerangrep, og hvor mannskapet måtte forlate en synkende seilbåt.
Forskergruppen GT Orca samler inn data fra seilbåter som seiler i områder hvor spekkhoggere har oppsøkt seilbåter. Foreløpig foreligger det ikke tilstrekkelig data til å kunne trekke noen konklusjoner i forhold til hvilken type båter som blir mest skadet av spekkhoggere og forskerne anbefaler at alle seilaser i området rapporteres til forskergruppen.