Jevn finale i frisk vind

De to første seilasene av Louis Vuitton Cup har blitt seilt, og det viser at det er jevnt.

Publisert Sist oppdatert

«Luna Rossa Prada Pirelli» vant lett den første start, og ledet hele første seilas, og tok seieren ganske lett. «Ineos Britannia» tok litt innpå italienernes forsprang på lens, men tapte mer på hver kryss. «Luna Rossa Prada Pirelli» virket raskere.

I andre seilas var det mye jevnere. «Ineos Britannia» tok starten, men bare med noen få meter, og hvem som ledet skiftet under seilasens første minutter. Engelskmennene rundet merkene først, men bare med noen sekunder. Ingen gjorde noen feil, og da blir det ett seiling.

START: Båten som vant starten vant også seilasen.
1-0: Italia vant første seilas med ganske god margin.
1-1: England vant andre seilas med noen sekunder.

 

America's Cup

America’s Cup er den eldste pokalen i internasjonal sport med historie tilbake til 1851. Det startet med en regatta rundt Isle of Wight i Storbritannia, en pokal amerikanerne vant, klarte å holde på pokalen helt frem til 1983 da Australia som første utfordrer klarte å slå den amerikanske forsvareren. Opp gjennom tiden har det blitt benyttet ulike båttyper, båter som har utviklet seilsporten og teknologien rundt seiling. Regattaen fikk en pause rundt andre verdenskrig, og de enorme J-Class yachtene ble erstattet med 12-metere.

Disse ble erstattet med IACC-båtene på 90-tallet til 2007. I 2010 utfordret Golden Gate Yacht Club vinner Société Nautique de Genève med en enorm trimaran som banket forsvarerens katamaran.

Fra 2013 har vi hatt båter som foiler, først AC72, katamaraner på 72 fot, så AC50 i 2017, katamaraner på 50 fot. I 2017 vant New Zealand, og anerkjente utfordrerere fra Italia ønsket seg enskrogs båter. Det fikk de, men med foiler. AC75 ble født, og benyttet i 2021. Båttypen skal også benyttes i 2024, men i tillegg er AC40 utviklet, en 40-fots entype basert på samme idé som sin storesøster.

Louis Vuitton Cup finale

Det blir enten «Luna Rossa Prada Pirelli» eller «Ineos Britannia» som møter «Emirates Team New Zealand» I America’s Cup. Det er laget som får syv seiere først som vinner Louis Vuitton Cup, og går videre. I inneldende runde hvor alle båtene møtte alle vant «Ineos Britannia». I seminfinalen slo «Ineos Britannia» «Alinghi Red Bull» og «Luna Rossa Prada Pirelli» slo «America Magic». I morgen er det hviledag for lagene. Det kan bli opp mot 13 seilaser.

Mer vind

Andre seilas ble utsatt noen minutter fordi middelvinden var for høy. Det blåste rundt 10 m/s, og båtene ble seilt med de minste forseilene. Det er mer sjø, så høy høye bølger at sjøen slår inn under skrogene av og til.

Farten på kryss er opp mot 40 knop, mens farten mot rundingsbøya er på rundt 30 knop.

På lens ligger farten opp mot 50 knop, og farten ned mot bøya på over 40 knop. Raskest går det når båtene runder kryssmerket, og da ser vi hastigheter over 50 knop.

Båtene seiler lavere på lens under slike forhold, og det seiles på kanten av maksimalhastigheten for båtene. I høyere fart vil foilene kavitere, og miste sin funksjon.

– Det var som å kjøre en Farrai på is, uttalte Jimmy Spithill etter seilasene. Spithill er rormann på det italienske laget.